Kajakken

30 juli 2012 - Port Mcneill, Canada

Weer op tijd op voor een actieve dag. Om jullie een idee te geven de wekker staat om 7.00 uur. Om 8.00 uur staan we in Port McNeil in de supermarkt voor de inkopen van de dag. Proviant voor de Kajak tour is niet inbegrepen en dan te denken dat zo’n dagtocht je een fortuin kost.  Snoepjes, koekjes en voor een ieder een sandwich vullen onze rugzak. We rijden naar Telegraph Cove, 30 minuten rijden van onze accommodatie. Telegraph Cove is een super leuk resort (je mag het geen plaats noemen omdat er geen municipality bestaat) met honderd jaar oude huizen. In de winter telt Telegraph Cove slechts 10 inwonners. Om 9.30 uur staan we voor North Island Kajacking. Na een serieuze instructie gaan we een uur later het water in. We zitten met z’n tweeën in een kajak, een volwassene met een kind voorin. Droogzakken voor proviant en fototoestel, alles gaat mee. Het water is redelijk vlak maar na een uur kajakken voelen we al onze spieren en we mogen nog de hele dag. Eenmaal verder in het open water krijgen Gijs en Pascale twee flinke golven over zich heen en worden behoorlijk nat. Een andere deelnemer van onze groep gaat zelfs helemaal om en wordt zo snel mogelijk weer het water uit geholpen, het zeewater is ongeveer 10 graden, erin liggen houdt je volgens onze gids slechts 10 minten vol vooraleer je onderkoeld bent. We kajakken verder naar een eiland waar er een heerlijk kampvuur voor ons wordt gemaakt. Eenmaal op het eiland kruipt Gijs drijfnat uit de kajak, “waar zijn mijn droge kleren”? Die hebben we niet! Met thermisch ondergoed van Friso, een jas van Pascale en een regenbroek kan Gijs zich warm houden. Pascale kleedt zich in een sweater en een jas van Michiel. Haar broek wordt droog door de warmte van het kampvuur. We genieten van het prachtige uitzicht al hadden we hoop op het zien van whales en orca’s! Gelukkig zien we veel ander mooi natuurschoon, een eagle, drie verschillende zeesterren waarvan een enorm grote, een moeder zeehond met haar kleintje en dolfijnen. Na een stevige terugtocht (wind tegen, golven en stroming) komen we om 16.00 uur moe maar voldaan aan in de haven van Telegraph Cove.  Coen en Lenka verblijven in Telegraph Cove in een schattig 100 jaar oud huisje op de board walk! We struinen nog wat rond, doen boodschappen in Port McNeil, koken in ons huisje, zitten bij het kampvuur met een glas wijn, kortom op en top genieten. Het is met een stevige wind wel echt koud, Canada op en top laten we ons vertellen door de buurman in het resort.